ODSTĄPIENIE OD UMOWY

  1. Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827) klient będący konsumentem, który zawarł za pośrednictwem sklepu internetowego umowę na odległość, może odstąpić od umowy sprzedaży bez podawania przyczyn, składając sprzedającemu stosowne oświadczenie o odstąpieniu w terminie 14 dni od dnia otrzymania produktu. Odstąpienie jest skuteczne, o ile wysłanie oświadczenia o odstąpieniu nastąpiło przed upływem 14 dni od dnia odebrania.
  2. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość umowę uważa się za niezawartą.
  3. Klient niebędący konsumentem, który zawarł za pośrednictwem sklepu internetowego umowę na odległość, nie ma możliwości odstąpienia od umowy sprzedaży.
  4. Konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży poprzez skorzystanie ze wzoru formularza odstąpienia od umowy, którego wzór dostępny jest w załączniku 1. niniejszego regulaminu. Może złożyć także inne jednoznaczne oświadczenie, w którym poinformuje sprzedawcę o decyzji o odstąpieniu od umowy sprzedaży.
  5. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy może być złożone na piśmie i przesłane pocztą na adres firmy  albo przesłane w  formie elektronicznej adres poczty e-mail sprzedawcy.
  6. Sprzedawca niezwłocznie przesyła konsumentowi potwierdzenie odebrania oświadczenia woli o odstąpieniu od umowy sprzedaży, na wskazany przez konsumenta adres e-mail.
  7. Konsument ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia, w którym odstąpił od umowy, zwrócić produkt sprzedawcy lub przekazać go osobie upoważnionej przez sprzedawcę do odbioru, chyba że sprzedawca zaproponował, że sam odbierze produkt. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie produktu przed jego upływem.
  8. Konsument ponosi bezpośrednie koszty zwrotu produktu, mając na uwadze, aby wybrać taki sposób, by towar dotarł do sprzedającego w stanie niezniszczonym.
  9. Sprzedawca, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwróci konsumentowi wszystkie otrzymane od niego płatności, w tym koszty dostarczenia produktu, z wyjątkiem dodatkowych kosztów wynikających z wybranego przez konsumenta sposobu dostarczenia innego niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez sprzedawcę.
  10. Zwrot płatności zostanie dokonany przez sprzedawcę przy użyciu takich samych sposobów płatności, jakich użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu płatności.
  11. Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania produktu z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jego odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
  12. Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób inny niż było to konieczne do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.
  13. Zgodnie z art. 38 ustawy z dnia 30 kwietnia 2014 roku o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r., poz. 827), prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów: a) świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy; b) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb; c) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia; d) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu; e) w której przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami.
  14. W przypadku okoliczności zawartych w pkt. 12 i 13 koszty odesłania produktu, który dotarł do sprzedawcy, ponosi konsument. W przypadku zwłoki z odebraniem rzeczy sprzedanej sprzedawca może oddać rzecz na przechowanie na koszt i niebezpieczeństwo konsumenta. Może również rzecz sprzedać na rachunek konsumenta, powinien jednak wyznaczyć uprzednio konsumentowi termin do odebrania rzeczy. O dokonaniu sprzedaży sprzedawca obowiązany jest niezwłocznie powiadomić konsumenta.

REKLAMACJE

  1. Sprzedawca jest zobowiązany do dostarczenia klientom towaru bez wad fizycznych i prawnych. Sprzedawca ponosi wobec klientów odpowiedzialność za wady towaru na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (tekst jednolity Dz. U. z 2014, poz. 121 z późn. zm.), w szczególności w art. 556 i następnych Kodeksu Cywilnego.
  2. Zgodnie z Art. 561. § 1 Kodeksu Cywilnego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, klient może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady (reklamacja). Sprzedający jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla klienta.
  3. Jeżeli sprzedany towar jest wadliwy i posiada gwarancję producenta, klient ma prawo do skorzystania z uprawnień określonych w gwarancji produktu.
  4. Klient będący konsumentem może złożyć reklamację z tytułu rękojmi. W przypadku stwierdzenia wady towaru konsumentowi przysługuje uprawnienie do złożenia reklamacji w terminie 2 lat od daty doręczenia towaru i 1 roku od daty stwierdzenia wady towaru.
  5. Zgodnie z Art. 563. § 1 Kodeksu Cywilnego przy sprzedaży między przedsiębiorcami klient traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie sprawdzi działania urządzenia i nie zawiadomi niezwłocznie sprzedającego o wadzie, a w przypadku gdy wada wyjdzie na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomi sprzedającego niezwłocznie po jej stwierdzeniu.
  6. Klient może złożyć reklamację w formie pisemnej – na adres siedziby firmy lub w formie elektronicznej – na adres poczty e-mail firmy.
  7. Wskazane jest, aby zgłoszenie reklamacji zawierało w szczególności: imię i nazwisko, adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej (adres e-mail), na który ma zostać wysłana odpowiedź na reklamację, jeśli klient życzy sobie otrzymać odpowiedź na reklamację za pośrednictwem poczty elektronicznej, datę nabycia towaru, rodzaj reklamowanego towaru, dokładny opis wady oraz datę jej stwierdzenia, żądanie klienta, a także preferowany przez klienta sposób poinformowania o sposobie rozpatrzenia reklamacji. Wraz ze zgłoszeniem reklamacji należy dostarczyć sprzedającemu dowód zakupu towaru. Może to być na przykład kopia rachunku lub kopia faktury, wydruk z karty płatniczej albo inny dowód. Powyżej podane wymogi  mają formę jedynie zalecenia i nie wpływają na skuteczność reklamacji złożonych z pominięciem zalecanego opisu reklamacji.
  8. Reklamację można złożyć korzystając z formularza reklamacji dołączonego jako załącznik 2. do Regulaminu. Formularz reklamacji stanowi jedynie przykład, z którego, chcąc złożyć reklamację, klient nie musi korzystać., jednak może się nim kierować.
  9. Na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym, klient może wybrać między naprawą towaru, wymianą towaru na wolny od wad, obniżeniem ceny towaru lub odstąpieniem od umowy sprzedaży.
  10. Jeżeli sprzedany produkt ma wadę, klient może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta wymieni produkt wadliwy na wolny od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli produkt był już wymieniony lub naprawiony przez sprzedawcę albo sprzedawca nie wymienił produktu na wolny od wad, ani tej wady nie usunął. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy sprzedaży, w jakiej wartość produktu z wadą pozostaje do wartości produktu bez wady.
  11. Klient nie może żądać odstąpienia od umowy, jeżeli wada produktu jest nieistotna.
  12. Jeżeli sprzedany produkt ma wadę, klient może żądać wymiany produktu na wolny od wad albo usunięcia wady. Sprzedawca jest obowiązany wymienić produkt wadliwy na wolny od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu klienta, jeżeli doprowadzenie produktu do zgodności z umową sprzedaży w sposób wybrany przez klienta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość produktu wolnego od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby konsumenta inny sposób zaspokojenia.
  13. Jeżeli spośród sprzedanych produktów tylko niektóre są wadliwe i dają się odłączyć od produktów wolnych od wad, bez szkody dla stron obu, uprawnienie klienta do reklamacji ograniczone jest do produktów wadliwych.
  14. W przypadku, gdy do ustosunkowania się przez sprzedawcę do reklamacji klienta lub do wykonania uprawnień klienta wynikających z niezgodności produktu z umową sprzedaży niezbędne będzie dostarczenie produktu do sprzedawcy. Klient może zostać poproszony przez sprzedawcę o dostarczenie produktu na wskazany przez niego adres. Jeśli klient jest konsumentem koszty transportu produktu pokrywa sprzedawca, a jeśli klientem jest przedsiębiorca koszty transportu pokrywa klient.
  15. Jeżeli ze względu na rodzaj niezgodności/wady, rodzaj produktu lub sposób jego zamontowania dostarczenie produktu przez klienta byłoby niemożliwe albo nadmiernie utrudnione, klient obowiązany jest udostępnić produkt sprzedawcy w miejscu, w którym produkt się znajduje. Klient na prośbę sprzedającego może także przesłać wykonane zdjęcie, na którym widoczne będą wady fizyczne rzeczy.
  16. Sprzedawca ustosunkuje się do reklamacji klienta nie później niż w terminie 14 dni od dnia jej złożenia. Brak ustosunkowania się sprzedawcy w powyższym terminie oznacza, że sprzedawca uznał reklamację za uzasadnioną.
  17. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji z tytułu rękojmi, ale istnieją okoliczności, w których może on (po rozpatrzeniu) odrzucić reklamację składaną przez klienta, o ile jest ona niezasadna.
  18. W wypadku konsumentów sprzedawca odpowiada za wady, które istniały w chwili wydania towaru oraz za niezgodności, które ujawniły się w ciągu 12 miesięcy od zakupu. Bazuje się na domniemaniu, że wady wykryte w tym terminie istniały w chwili zakupu. Dlatego obowiązek udowodnienia tego, że towar został wydany bez żadnych wad, spoczywa w tym okresie na sprzedawcy. Natomiast w momencie zauważenia wady przez konsumenta między 12, a 24 miesiącem od wydania towaru, to już na nim spoczywa obowiązek wykazania, że wada towaru istniała w momencie zakupu, a nie powstała z jego winy.
  19. Odpowiedzialność sprzedawcy jest całkowicie wyłączona – i to nawet mimo wykazania niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową – gdy klient o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. Dzieje się tak np. w sytuacji, gdy sprzedawca poinformował klienta o tym, że nabywany przez niego towar jest niepełnowartościowy (bądź towar był wyraźnie oznaczony jako niepełnowartościowy). Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności także wtedy, gdy niezgodność towaru z umową wynikła z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez klienta.
  20. Reklamacji nie podlegają produkty, używane przez klienta niezgodnie z zaleceniami producenta lub ich przeznaczeniem. Jednakże zarówno w przypadku uzasadnionej jak i nieuzasadnionej reklamacji wszelkie koszty manipulacyjne w wypadku konsumentów pokrywa sprzedawca.